آب رادیاتور یا مایع خنک کننده موتور چگونه عمل میکند ؟

آب رادیاتور یا مایع خنک کننده موتور چگونه عمل میکند ؟

همانطور که میدانید خودرو برای اینکه دمای خود را حفظ کند نیاز به سیستم خنک کننده دارد و این سیستم نیاز به یک مایع خنک کننده یا همان آب رادیاتور دارد تا دمای ماشین به حالت استیبل و یا همان نرمال برسد. آب رادیاتور و یا همان مایع خنک کنند موتور از ترکیب شیمیایی آب و ضد یخ می باشد که ممکن است با گذشت زمان و قرار گرفتن در شرایط مختلف نیاز به تعویض داشته باشد. با ما همراه باشید تا در این مقاله در مورد آب رادیاتور یا مایع خنک کننده موتور بیشتر بدانیم .

آب رادیاتور یا مایع خنک کننده موتور چگونه عمل میکند ؟

آب به دلیل مولکول اکسیژنی که دارد خاصیت خورندگی دارد پس اگر در مجاورت آهن و یا فلز قرار گیرد آن را اکسید و زنگ زده می کند، اما مقصود ما در اینجا مایع خنک کننده موتور می باشد که به دلیل ترکیب شیمیایی که دارد وقتی در سیستم خنک کننده ماشین ریخته می شود، آسیبی به قطعات و اجزای داخلی موتور نمی زند .

آب رادیاتور یا ضد یخ این امکان را به شما می دهد که اگر در فصل زمستان باشید و آب و هوا بسیار سرد باشد، با ریختن  ضد یخ در سیستم موتور مانع شکستگی اجزای داخل موتور میشود .در غیر اینصورت اگر بجای ضد یخ مایع دیگری داخ موتور باشد قطعا سیستم موتور خودرویتان آسیب جدی خواهد دید .

همچنین این مایع در فصل تابستان و یا قرار گرفتن در شرایط خاص باعث خنک شدن سیستم موتور شده و از بروز مشکلات جدی به موتور جلوگیری میکند. این برای زمانی است که شما در حال رانندگی بدون وقفه و در مسافت طولانی هستید و در این موقع بنزین که از محفظه باک به داخل موتور رانده می شود باعث گرم شدن زیاد موتور شده و در نتیجه موتور در سرعت بالای رانندگی داغ می کند. که در اینجا مایع خنک کننده وظیفه خود را به درستی انجام می دهد. اما ممکن است که مایع خنک کننده نیز به نقطه ی جوش برسید که در این شرایط باید خودرویتان را از حرکت اندکی خنک شوند .زیرا زمانی که مایع خنک کننده به نقطه ی جوش برسد دیگر نمیتواند وظیفه ی خود را به درستی انجام دهد .

در چه زمانی نیاز به تعویض مایع خنک کننده داریم ؟

مایع خنک کننده معمولا بین 1 تا 5 سال تاریخ انقضا دارند. اما ممکن است این مایع با آنکه در قوطی قرار گرفته براساس قرار گرفتن در شرایط نامناسب فاسد شود .پس هنگام استفاده از آن به رنگ و بو و حتی تاریخ انقضا آن توجه داشته باشید .

جدا از تاریخ انقضای آب رادیاتور باید به این نکته نیز توجه کنید که 48000 کیلومتر باید مایع خنک کننده ماشین تعویض شود.در غیر اینصورت با این مایع با قطعات فلزی داخل موتور ترکیب شده و رادیاتور را اسیدی می کند .

آب رادیاتور یا مایع خنک کننده موتور چگونه عمل میکند ؟

علائم خرابی آب رادیاتور در داخل موتور

_ ظاهری لجن مانند غلیظ

_ تغییر رنگ ظاهری

_ گرم شدن بیش از حد خودرو

_استشمام بوی شیرین از داخل خودرو

موارد بالا از جمله علائمی هستند که نشان می دهد مایع خنک کننده خودرو فاسد شده است و باید آن را دور بریزید. اما این نکته مهم را نیز باید در نظر بگیرید که آب رادیاتور یک ترکیب شیمیایی است و ریختن آن در طبیعت باعث آسیب رساندن به طبیعت و حتی حیوانات خواهد شد. پس حتما در هنگام دور ریختن آن نکات بهداشتی را کاملا رعایت کرده و از توصیه های دفترچه راهنما و یا سازنده های این مواد استفاده نمایید.

همانطور که در توضیحات بالا اشاره کردیم آب رادیاتور یا مایع خنک کننده برای خنک نگه داشتن سیستم موتور و رادیاتور استفاده می شود. اما در مورادی ممکن است که حتی مایع خنک کننده نیز موتور را خنک نکد و خود به نقطه ی جوش برسد. در این مواقع ممکن است سدی مانع خنک شدن موتور وجود داشته باشد که حتما باید آن را برطرف کنید. که به چند نمونه اشاره می کنیم :

_ ممکن است در گردش سیستم خنک کننده مشکلی وجود داشته باشد که مانع رسیدن آب رادیاتور به آن میشود. که در اینجا ممکن است مشکل در پمپ آب باشد که باید برای تعمیرات تخصصی کیا به نمایندگی کیا در رشت مراجعه نمایید .

_ ممکن است فیلترهای ماشین به دلیل برگها و آشغال های موجود مسدود و یا اینکه فیلترها خراب شده اند و باید تعمیر و یا تعویض شود.

_ ممکن است جریان هوا در اتومبیل مشکل داشته باشد که مانع از دریافت هوای خنک کننده به رادیاتور و کاهش دمای مایع خنک کننده شود.

موارد گفته شده بالا خودرویتان باید توسط کارشناسان خبره در کلینیک تخصصی برادران فرخنده مورد بررسی و کارشناسی قرار بگیرد و در نهایت مبادرت به تعمیر و یا تعویض قطعات نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *