تست باتری ماشین چگونه انجام می شود؟

تست باتری ماشین چگونه انجام می شود؟

یکی از روش های تست باتری ماشین ، استفاده از دستگاه مولتی متر است . باتری یکی از مهم ترین قسمت های ماشین است که نقش تأمین کننده نیروی محرکه خودرو را بر عهده دارد . هنگامی که ماشین شما روشن نمی شود ، اغلب دلیل آن به باطری ضعیف یا از کار افتاده نسبت داده می شود . متأسفانه ، اکثر صاحبان وسایل نقلیه تا زمانی که باتری ماشین ، خراب نشود ، آن را بررسی نمی کنند . به عنوان یک راهکار نگهداری پیشگیرانه ، بهترین روش این است که تست ولتاژ باطری خودرو را به طور منظم – حداقل دو بار در سال – با استفاده از یک مولتی متر انجام دهید . با ما در این مقاله همراه باشید تا ببینیم تست باتری ماشین چگونه انجام می شود؟

نحوه تست باتری ماشین با مولتی متر چگونه است؟

مولتی متر یک ابزار الکترونیکی است که برای اندازه گیری ولت ، آمپر و مقاومت در یک منبع الکتریکی استفاده می شود . رایج ترین کاربرد مولتی متر در خودرو ، آزمایش توان باطری ماشین است . هنگامی که این ابزار به درستی استفاده شود ، اطلاعات ولتاژ را با دقت بالایی در یک نمایشگر دیجیتال ارائه می دهد . درک اطلاعات برای تعیین اینکه آیا باتری ماشین هنوز سالم است ، یا باید تعویض شود ، بسیار حیاتی است . استفاده از مولتی متر می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد باتری و سیستم الکتریکی وسیله نقلیه در اختیار مالک خودرو قرار دهد . آزمایش های دوره ای می تواند به پیش بینی و جلوگیری از خرابی های قریب الوقوع که اغلب بدون هشدار رخ می دهند ، کمک کند .

کارشناسان ما در کلینیک تخصصی برادران فرخنده در خدمت شما عزیزان هستند تا این تست مهم را برای وسیله نقلیه تان انجام دهید . شما در نمایندگی کیا در رشت یا تعمیرات تخصصی هیوندای در رشت و استان گیلان ، میتوانید با خیال راحت وسیله نقیله تان را برای تعمیرات تخصصی ماشین به آنها بسپارید ، کارشناسان کلینیک فرخنده حرفه ای هستند و با صبوری کامل به شما در مورد ایرادات ماشینتان مشاوره خواهند داد .

برای تست باطری ماشین با مولتی متر به این شیوه عمل کنید :

باطری را آماده کنید

برای اینکه بدانیم علایم از کار افتادن باتری ماشین چیست ؟ اولین قدم تست باتری این است که محل آن را در خودرو پیدا کنید (به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه مراجعه کنید) و تعیین نمایید که آیا هر گونه آلودگی یا خوردگی در پایانه های مثبت و منفی وجود دارد یا خیر . ترمینال مثبت معمولاً یک پوشش قرمز و یک علامت “+” دارد ، در حالی که ترمینال منفی دارای یک پوشش سیاه و یک علامت “-” است .

از آنجایی که تجمع مواد خورنده می تواند مولتی متر را در خواندن دقیق ولتاژ ناتوان سازد ، باید با استفاده از کاغذ سنباده ریز ، هر جرم یا اثرات خوردگی را پاک کنید . برای جلوگیری از تماس پوست دست با مواد شیمیایی مضر و اسید باتری باید از دستکش استفاده نمایید . هنگامی که پایانه ها تمیز می شوند ، به عنوان نقاط اتصال برای پروب های مولتی متر ، به درستی عمل می کنند .

تست باتری ماشین چگونه انجام می شود؟

مولتی متر را تنظیم کنید

ممکن است مولتی متر به دلیل تنظیمات مختلف اندازه گیری ، کمی پیچیده به نظر برسد ، اما عملکرد کلی آن نسبتاً ساده است . برای آزمایش خروجی الکتریکی از باطری خودرو ، کلید مولتی متر باید روی تنظیم “20 ولت” قرار گیرد . اما قبل از استفاده از مولتی متر ، تمام شارژ سطحی باتری باید حذف شود تا امکان خواندن دقیق فراهم شود . برای این کار ، چراغ های جلو باید حدود دو دقیقه روشن و سپس خاموش شوند .

اندازه گیری و تجزیه و تحلیل داده ها

برای اندازه گیری بار باتری ، مولتی متر دارای دو پروب قرمز و مشکی است . پروب قرمز برای تماس با پایانه مثبت و پروب مشکی برای تماس با پایانه منفی است . هنگامی که پروب ، در حالی که خودرو خاموش است و باتری در حال استراحت است ، با پایانه ها در تماس اند ، صفحه نمایش مولتی متر باید ولتاژ 12.2 تا 12.6 ولت (شارژ کامل) را نشان دهد . این محدوده ولتاژ به این معنی است که باتری در شرایط خوبی قرار دارد . اگر میزان اندازه گیری شده کمتر از 12.2 ولت باشد ، ولتاژ باتری ضعیف است ، به این معنی که به احتمال زیاد نیاز به شارژ یا تعویض دارد .

هنگامی که ولتاژ استراحت تعیین شد ، زمان آن است که سیکل میل لنگ را قرائت کنیم . برای این قسمت ، وسیله نقلیه باید روشن شود . در این شرایط به دلیل انرژی مورد نیاز بیشتر برای به حرکت درآوردن موتور استارت ، باتری کمترین میزان مصرف را دارد . به محض روشن شدن ماشین ، مقدار ولتاژ برای یک لحظه پایین می‌آید ، اما نباید کمتر از 10 ولت باشد . اگر کمتر از 10 ولت باشد ، به این معنی است که باتری قدرت گردش کافی ندارد و مستعد خرابی است . مجدداً در این مورد ممکن است شارژ مجدد یا تعویض باتری ضروری باشد .

با روشن بودن موتور ، ولتاژ مولتی متر باید در محدوده 14 تا 14.5 ولت باقی بماند . پایین آمدن ولتاژ به زیر 14 ، به این معنی است که یا باطری ضعیف و غیرقابل اعتماد است یا دینام از کار افتاده است . وظیفه دینام ، تولید انرژی برای تغذیه سیستم الکتریکی و شارژ باتری در حین کارکرد خودرو است .

روش مناسب تست دینام خودرو

برای تست دینام ، تمام تجهیزات الکتریکی خودرو – چراغ های جلو ، روشنایی داخلی ، کنترل های تهویه مطبوع ، استریو را روشن کنید . این باعث می شود بار ولتاژ به حداکثر برسد . اگر ضریب مولتی متر به زیر 13.5 ولت برسد ، دینام برای شارژ صحیح باتری ، مشکل دارد و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد . پس وقت آن است که با یک متخصص در بهترین مرکز خدمات هیوندای و کیا در رشت و استان گیلان مشورت کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *