چرا با روشن کردن کولر به ماشین فشار وارد می شود ؟

چرا با روشن کردن کولر به ماشین فشار وارد می شود ؟

امروز در کنار شما هستیم تا درمورد اینکه چرا با روشن کردن کولر به ماشین فشار وارد می شود ؟ و راهکارهای درست مصرف کردن آن صحبت کنیم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

در 6 ماهه اول سال بخصوص در فصل تابستان که هوا بسیار گرم است و شما همراه خانواده خود در حال سفر هستید لزوما به کولر برای استفاده نیاز دارید ، اما باید به این نکته توجه کنید که استفاده مداوم از کولر در حال رانندگی باعث فشار آوردن کولر به ماشین خواهد شد. و نیاز است که برای خراب نشدن ماشین یک سری نکات را رعایت کنید تا خودرویتان خراب نشود . و برای این کار ابتدا باید بدانیم که کولر ماشین چگونه کار میکند.

کولر ماشین

کولر ماشین یا کلیما یک سیستم تهویه است، که برای خنک کردن فضای داخل ماشین تنظیم رطوبت و تصفیه هوا استفاده می شود . کولر از یک کمپرسور برای فشرده کردن گاز خنک کننده، یک مبدل گرمایی برای انتقال حرارت، و یک فن برای پخش هوای خنک شده به داخل خودرو ( دینام ، واتر پمپ و کمپرسور کولر ) تشکیل شده است. این دستگاه میتواند بر اساس انتخاب راننده و سرنشینان تنظیم شده و هوای داخل خودرو را برایشان خنک نماید .

کولر ماشین چگونه کار میکند؟

زمانی که کولر ماشین را روشن می کنید فرآیند تهویه داخل خودرو شروع می شود که شامل موارد زیر است:

_ با روشن شدن کولر کمپرسور کولر شروع به کار می کند. کمپرسور به گاز خنک کننده ( معمولا فرئون ) فشار وارد کرده و گاز را فشرده می کند .

_ بعد از فشرده شدن گاز ، گاز به یک ماده گرمایی بصورت مایع تبدیل شده و با فشار بسیار به یک مبدل گرمایی (کاندانسر) منتقل می‌شود که در جلوی خودرو قرار دارد و سپس حرارت خود را به محیط خارجی انتقال می‌دهد و در نتیجه سردتر می‌شود.سپس به یک مبدل تبخیر با نام ایواپوراتور منتقل شده و تبخیر صورت میگیرد .و در نتیجه هوای داخل خودرو را جذب کرده و باعث خنک شدن فضای داخل ماشین می شود .

_این عمل توسط یک فن صورت می گیرد تا هوای خنک شده را داخل خودرو پخش نماید، و فضای داخل خودرو خنک شود .

به این ترتیب کولر با تبدیل گاز به شکل سیکل‌های متوالی از ترکیبات گرمایی و سرمایی، هوای داخل خودرو را خنک می نماید.

چرا با روشن کردن کولر به ماشین فشار وارد می شود ؟

چرا با روشن کردن کولر به ماشین فشار وارد می شود ؟

حال نوبت این سوال است که چرا با روشن کردن کولر به ماشین فشار می آید ؟ همانطور که می دانید قدرتی که باعث روشن شدن و فرآیند کار کولر می شود از موتور ماشین نشآت می گیرد ، و باعث افزایش دور موتور خودرو می شود. در نتیجه بر عملکرد موتور خودرو تاثیر می گذارد و اینکار باعث فشار آوردن بروی موتور ماشین می شود.

پس برای همین موضوع است که وقتی کولر روشن می شود از شتاب موتور ماشین در حین رانندگی کاسته می شود .

این نکته را در نظر داشته باشید که افزایش دور موتور بعد از روشن کردن کولر یک امر طبیعی است و نباید نگران بود زیرا این افزایش برای کارایی بهتر کولر و تنظیماتی است که داخل موتور صورت می گیرد . اما استفاده مداوم از کولر باعث فشار آوردن بر روی موتور خواهد شد که این موضوع را باید جدی بگیرید .

راههای جلوگیری از فشار آوردن کولر به ماشین

 برای جلوگیری از فشار آوردن کولر به ماشین و افزایش دور موتور می‌توانید موارد زیر را انجام دهید :

1_ چک آپ مداوم کولر ماشین

این اطمینان را حاصل نمایید که ماشینتان بصورت منظم چکاپ فصلی شود و این کار را اگر ماشینان هیوندای و یا کیا است حتما به نمایندگی هیوندای در رشت و یا نمایندگی کیا ببرید تا توسط کارشناسان خبره مورد بررسی قرار گیرد . این بررسی ها شامل سطح مایع خنک کننده ، تعویض فیلترها، و بررسی وضعیت کمپرسور کولر و سیم‌ها می‌شود. تعمیرات تعویض های منظم می‌تواند به عملکرد بهتر کولر کمک کند. و کمتر بر روی موتور ماشین فشار وارد نماید .

2_ استفاده درست از کولر ماشین

از دفترچه ی راهنمای ماشینتان کمک بگیرید و راههای درست استفاده کردن از کولر را یاد بگیرید، تا با تنظیم دمای مناسب و سرعت فن کولر باعث کاهش انرژی برق موتور و کمتر شدن دور موتور شوید.

چرا با روشن کردن کولر به ماشین فشار وارد می شود ؟

3_ تنظیم دمای ماشین

در مواقعی که دمای بیرون نسبت به دمای داخل خودرو بسیار بالا است باعث میشود که بار برقی موتور افزایش یابد. تا به دمای مورد نظر در داخل خودرو برسید. در این مواقع، اطمینان حاصل کنید که تنظیم دمای داخل خودرو به اندازه لازم باشد. و بیشتر از حد از کولر استفاده نشود.

4_ تهویه مطبوع قبل از شروع مسافرت

بهترین کار قبل از شروع مسافرت این است که از ابتدا از کولر استفاده نکنید. بهتر است از تهویه مطبوع اتومبیل برای خنک کردن داخل خودرو استفاده کرده و بعد از آن کولر را فعال نمایید.

مواردی که در بالا گفته شد برای حفظ عمر مفید موتور و بهبود عملکرد کولر خودرو می باشند. پس پیشنهاد می کنیم برای داشتن یک خودروی سالم و لذت رانندگی با اطمینان خاطر بهتر است موارد گفته شده را در سر لوحه ی کارتان قرار دهید .

برای تعمیر کولر کجا بریم؟

این سوال بسیاری از رانندگان ماشین می باشد که برای تعمیر کولر خودرو کجا بروند و یا آیا میتوانند خودشان کولر را تعمیر نمایند ؟

در جواب این سوال باید گفت که برای تعمیرات تخصصی کولر کیا و یا هیوندای بهتر است به امداد کیا و امداد هیوندای بروند تا به درستی خدمات هیوندای و کیا در رشت و استان گیلان زیر نظر فنی کاران متخصص برایشان انجام شود . در استان گیلان و شر رشت کلینیک تخصصی برادران فرخنده  می باشد که زیر نظر مجتبی و مجید فرخنده اداره میشود که دارای تجربه و تخصص لازم برای تشخیص و رفع مشکلات کولر و سایر خدمات خودرو می باشد.  

چرا با روشن کردن کولر به ماشین فشار وارد می شود ؟

در کلام آخر باید این نکته را یادآور شویم که با توجه به پیچیدگی سیستم کولر خودرو و خطرات مرتبط با تعمیر آن برای شخصی که تخصص فنی لازم را ندارد، بهترین راه حل این است که به یک تعمیرگاه خودرو تخصصی که خدمات کولر و بخاری را ارائه میدهد، مراجعه نماید. زیرا تعمیرات به وسیله کارشناسان متخصص انجام می‌شود و از ایمنی و عملکرد صحیح کولر شما اطمینان حاصل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *