مشکلات ناشی از شل بودن سرباتری ماشین

مشکلات ناشی از شل بودن سرباتری ماشین

در اینجا میخواهیم درباره مشکلات ناشی از شل بودن سرباتری ماشین که یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات ماشین محسوب میشود، صحبت کنیم همچنین علائمی که موجب می شود بتوانیم معیوب بودن این بخش از ماشین را تشخیص دهیم را برایتان بیان خواهیم کرد، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

در ابتدا باید بدانیم که سر باتری ماشین چیست و در کجا قرار دارد و وظیفه ی آن چیست ؟

سرباتری ماشین

سرباتری ماشین قطعه ای است در بالای باتری که از جنس فلز سرب فلز سرب، برنجی، مسی، کروم و روی می باشد و وظیفه ی آن اتصال قطب منفی(-) باتری به قطب مثبت (+)باتری می باشد. سر باتری های سربی به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و ارسال جریانهای الکتریکی مناسب بیشتر مورد توجه سازندگان خودرو می باشد.

وظیفه سر باتری ماشین

سرباتری یکی از قسمت‌های مهم در سیستم الکتریکی خودرو است و وظیفه‌های گوناگونی دارد. که به آن اشاره خواهیم کرد:

تأمین برق برای استارتر

یکی از اصلی ترین وظایف سر باتری ماشین ، تأمین برق برای استارتر موتور خودرو می باشد. در هنگام استارت زدن ماشین یا فشار دادن دکمه یا چرخاندن کلید روشن خاموش استارت ، برق از باتری ماشین به استارتر ارسال شده تا موتور را روشن نمایند.

مشکلات ناشی از شل بودن سرباتری ماشین

تامین برق دیگر بخش های الکتریکی ماشین

تامین کننده ی برق برای چراغ ها، رادیو، ظبط ماشین، شیشه های برقی ماشین، کلیدهای کنترل از راه دور و  دیگر قطعات الکترونیکی ماشین می باشد.

منبع ذخیره انرژی

سرباتری ماشین به عنوان یک منبع ذخیره انرژی عمل می‌کند. زمانی که ماشین خاموش است، باتری انرژی را ذخیره کرده و زمانی که خودرو را رشن می نمایید ، این انرژی به صورت برق برای دیگر اجزا ارسال می‌شود.

تنظیم ولتاژ باتری ماشین

یکی دیگر از وظایف سرباتری ماشین تنظیم ولتاژ باتری ماشین می باشد که معمولا در حدود 12 ولت بصورت ثابت توسط سرباتری تنظیم می شود.

تنظیم جریان شارژ خودرو

شارژ خودرو معمولا از دو قسمت ژنراتور و دایود تشکیل شده است که برق تولید میکنند و وظیفه ی سرباتری تعادل و تنظیم جریان شارژ می باشد.

بطور کلی سرباتری یکی از قطعات مهم و به عنوان منبع اصلی برق در خودرو به حساب می آید.پس تعویض و چکاپ منظم سر باتری باعث بهتر عمل کردن سیستم التریکی خودرو می شود.

پیشنهاد میکنیم برای بررسی منظم سر باتری و قطعات دیگر خودرویتان به نمایندگی کیا در رشت و یا نمایندگی هیوندای در رشت سر بزنید تا کارشناسان متخصص مربوطه به مشکلات ماشینتان رسیدگی نمایند.

مشکلات ناشی از شل بودن سرباتری ماشین

شل بودن سرباتری یکی از مشکلات رایج در خودروها است که ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد:

1_ بد استارت خوردن ماشین

یکی از دلایل بد استارت خودرن ماشین، شل بودن سرباتری می باشد که باعث قطع و وصل شدن جریان الکتریکی و غیر منظم روشن شدن ماشین می شود .

2_ صدای ضعیف باتری

هنگامی که استارت ماشین را روشن می کنید، صدای بسیار ضعیفی از موتور می شنوید، که این یعنی جریان الکتریکی بسیار ضعیفی از موتور ماشین دریافت می شود و دلیل آن هم شل بودن سرباتری می باشد.

3_ ضعیف بودن نورهای ماشین

شل بودن سر باتری باعث میشود ضعیف شدن جریان الکتریک و در نتیجه ی آن کم شدن نور چراغهای ماشین می باشد.

4_کار نکردن سیستم‌های الکتریکی ماشین

اگر سیستم‌های الکتریکی مانند رادیو، کلید راه دور، یا ویندوهای برقی به درستی کار نکنند، این ممکن است به دلیل شل بودن سر باتری باشد.

5_ نشتی سرباتری ماشین

سر باتری ماشین اگر نشتی داشته باشد باعث می شود شارژ ماشین کم شده و در نتیجه شل شدن سر بارتری ماشین خواهد شد .

مشکلات ناشی از شل بودن سرباتری ماشین

6_ عدم توانایی نگه داشتن شارژ باتری

شل بودن سر باتری موجب شارژ نشدن و به سرعت تخلیه شدن شارژ دینام به باتری ماشین خواهد شد . که در این وضعیت چراغ چک ماشین که مربوط به باتری و یا دینام است روشن می شود که اخطار آن معمولا به دلیل باتری نامناسب و یا بد کار کردن دینام و یا خرابی سرباتری ماشین می باشد .

در صورتی که احساس می‌کنید سرباتری شما شل است، بهتر است به کلینیک تخصصی برادران فرخندهمراجعه نمایید تا کارشناسان فنی و متخصص مشکل ماشینتان را برطرف نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *