دلیل روشن نشدن ماشین چیست ؟

دلیل روشن نشدن ماشین چیست ؟

لذت رانندگی در هوای بهاری و گشت و گذار در دل طبیعت استان گیلان و ساختن خاطرات خوش در کنار عزیزان ، بهترین تجربه ای است که هر فرد میتواند برای خود بسازد . اما ممکن است قبل از سفر ماشینتان بنا به دلایل مختلفی روشن نشود . دلایلی زیادی وجود دارد که ماشین شما روشن نمی شود ، و اگر ماشینتان مدل کیاموتورز و یا هیوندای باشد باید برای بررسی بیشتر نزد یک کارشناس فنی متخصص برده تا علل روشن نشدن ماشینتان مشخص شود . در این مقاله همراه ما باشید تا دلیل روشن نشدن ماشین را با هم بررسی کنیم :

1_ مخزن خالی سوخت

گاهی اوقات پیش می آید به دلیل مشغله ی فراوان و افکار مشغول یادمان می رود که بنزین بزنیم و این دلیل ساده ترین و در عین حال راحت ترین دلیل روشن نشدن ماشین است . و شما می توانید با بنزین زدن و پر کردن مخزن سوخت دلیل روشن نشدن ماشین تان را برطرف کنید . این پیشنهاد را از ما بپذیرید که همیشه قبل از روشن کردن ماشین سوزن بزنین را چک کنید تا در میان راه جا نمانید .

2 _ دینام ماشین

دینام ماشین وظیفه تولید برق برای باتری و تأمین نیازهای برقی ماشین را دارد . همچنین ، دینام هنگامی که ماشین در حال حرکت است ، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و برای کارکرد سیستم‌های برقی خودرو ، مانند سیستم روشنایی ، سیستم تهویه و سیستم شارژ باتری ، استفاده می‌شود  .اگر دینام مشکل داشته باشد باعث می شود باتری ماشین کار نکند ، معمولا در صورت خرابی دینام ماشین چراغ هشدار روشن خواهد شد . اما اگر به دلیل نقص در خروجی سیستم ماشین این چراغ روشن نشد حتما به امداد کیا در رشت بروید و ماشین را نشان دهید .

دلیل روشن نشدن ماشین چیست ؟

3_ استارتر ماشین

استارتر ماشین وظیفه ایجاد گشتاور لازم برای راه‌اندازی موتور را دارد . وقتی کلید راه‌اندازی ماشین فشرده می‌شود ، استارتر با استفاده از باتری خودرو برق لازم را تأمین کرده و موتور را با سرعتی کافی میچرخاند تا آن را به حرکت درآورد . در واقع ، استارتر به عنوان یک موتور الکتریکی عمل می‌کند که برای راه‌اندازی موتور اصلی ماشین استفاده می شود . حال اگر استارتر خراب باشد از روی صدای آن میتوان تشخیص داد که دلیل روشن نشدن ماشین چیست ، در اینصورت حتما باید ماشین برای بررسی بیشتر و تعمیرات تخصصی به یک مکانیک متبحر نشان داده شود .

4_ شمع ها

شمع موتور یک قطعه الکترونیکی است که برای ایجاد جرقه الکتریکی در مخلوط هوا و سوخت در سیلندرهای داخلی موتورهای احتراق داخلی استفاده می‌شود . وظیفه شمع موتور ، اشتعال سوخت در سیلندرها و انفجار مخلوط سوخت – هوا است . شمع موتور شامل قطبین ، الکترودها و روغن جداکننده است . وقتی کلید روشن شدن موتور فشار داده می‌شود ، جرقه‌ای از طریق فاصله بین الکترودها تولید می‌شود . این جرقه الکتریکی باعث اشتعال سوخت – هوا در مخلوط قرار گرفته در سیلندر می‌شود . این اشتعال منجر به انفجار سوخت – هوا می‌شود و فشار ایجاد شده توسط این انفجار باعث حرکت سیستم پیستون – سیلندر و در نتیجه حرکت موتور می‌شود . و اگر این شمع ها در زمان مناسب تعویض نشوند موجب مشکلات در استارتر ماشین و روشن نشدن آن خواهد شد .

5_ فیلتر هوا

فیلتر هوای ماشین وظیفه تصفیه هوای ورودی به سیستم سوخت‌رسانی و سوخت‌سوزان موتور را دارد . این فیلتر با حفظ کیفیت هوا و جلوگیری از ورود ذرات آلودگی و خرده‌های معلق به داخل موتور ، عملکرد بهتر و پایدارتر آن را تضمین می‌کند .

دلیل روشن نشدن ماشین چیست ؟

فیلتر هوای ماشین عمدتاً از چند لایه پارچه مخصوص ساخته شده است که قادر به نفوذ هوای تمیز و متناسب با نیاز موتور می‌باشد . این فیلتر قادر است ذرات معلق ریز و خرده‌های موجود در هوا را که شامل گرد و غبار ، خاک ، ذرات سوخت و سایر آلودگی‌ها می‌شوند ، جذب کند و جلوی ورود آنها به موتور را بگیرد . اگر فیلتر هوا نامناسب و یا کثیف باشد باعث کاهش عملکرد و خرابی قطعات و گاها روشن نشدن ماشین خواهد شد . پس بهتر است برای اینکه دچار مشکل نشوید ماشینتان را به نمایندگی کیا در رشت برده و بگذارید برادران فرخنده بازرسی های لازم در این زمینه را انجام دهند .

6 _ فیلتر سوخت

فیلتر سوخت ماشین وظیفه تصفیه سوخت قبل از ورود به سیستم سوخت را بر عهده دارد . عمده وظیفه فیلتر سوخت جدا کردن ذرات معلق ، رسوبات و آلودگی‌های موجود در سوخت است . فیلتر سوخت در خطوط سوخت قرار گرفته و با حفظ کیفیت سوخت ، از ورود ذرات آلوده به موتور و قطعات حساس سیستم سوخت جلوگیری می‌کند . این فیلترها به طور دوره‌ای نیاز به تعویض دارند تا عملکرد بهینه خود را حفظ کنند و مانع از ورود ذرات مضر به سیستم سوخت شوند .

معمولا فیلترهای بنزین خود را بعد از هر 40000 تا 64000 کیلومتر تعویض کنید اما در صورتی که ماشین شما از روی خاک یا شن عبور می کند این تعویض زودتر باید انجام شود .

7_ پمپ سوخت

پمپ سوخت ماشین مسئول انتقال سوخت از مخزن سوخت به سیستم سوخت موتور را بر عهده دارد . وظیفه اصلی پمپ سوخت  ، ایجاد فشار لازم برای تأمین جریان سوخت به سیستم سوخت می‌باشد.

هنگامی که ماشین استارت میخورد ، پمپ سوخت فعال می‌شود و شروع به مکش سوخت از مخزن می‌کند . سپس سوخت را از طریق خطوط سوخت به سوخت‌رسان‌ها (انژکتورها یا سوزن‌های سوخت) ارسال می‌کند . فشار سوخت توسط پمپ سوخت مهم است زیرا باید به میزان مناسبی تأمین شود تا سوخت بتواند به درستی اسپری شده و در سیلندرها به طور صحیح احتراق کند. در صورتی که پمپ سوخت به درستی کار نکند ماشین دچار مشکل شده و روشن نخواهد شد .

دلیل روشن نشدن ماشین چیست ؟

8_ باتری خراب یا از کار افتاده

باتری از کار افتاده و با خراب در اغلب موارد گزینه ی مناسب برای روشن نشدن ماشین است اما گاهی اوقات پیش می آید که باتری ماشین سالم است ولی کابل های اطراف باتری که جریان برق را انتشار میدهند به دلیل خوردگی و یا شل بسته شدن نمیتوانند جریان را به درستی منتقل کنند و این عامل باعث استارت نخوردن و روشن نشدن ماشین شود . در این مورد با بررسی کارشناسان فنی در کلینیک نخصصی برادران فرخنده ، متوجه خواهید شد که باید باتری را عوض کنید و یا اینکه نیاز به تعمیرات تخصصی دارد .

9_ فرمان قفل شده

قفل بودن فرمان ماشین یکی از راههای جلوگیری از سرقت ماشین است که باعث میشود ماشین به حرکت نیوفتد . بعضی از ماشین ها با قفل کردن ماشین فرمان نیز قفل خواهد شد و این سیستم دزدگیر برای جلوگیری از سرقت ماشین بسیار مناسب خواهد بود .

کلام آخر

در کلام آخر این نکته را در نظر داشته باشید که دلایل زیادی برای روشن نشدن ماشین وجود دارد و اگر ماشینتان از برندهای شرکت های کیاموتورز و هیوندای باشد ، باید به یک کارشناس متخصص ماشین در نمایندگی هیوندای و نمایندگی کیا در رشت و استان گیلان مراجعه نمایید تا در کمترین زمان ممکن و با اطمینان کامل از سالم بودن ماشینتان ، آن را تحویل بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *