دلیل صدای فرمان ماشین در هنگام چرخاندن چیست ؟

دلیل صدای فرمان ماشین در هنگام چرخاندن چیست

ماشین یا خودرو شامل اجزای متنوعی است که هماهنگی کارکرد آن‌ها با یکدیگر باعث حرکت و عملکرد خودرو می‌شود . برخی از اجزای اصلی ماشین شامل : موتور ، جعبه دنده ، سیستم تعلیق ، سیستم ترمز ، سیستم روانکاری ، سیستم تهویه و کولر ، سیستم روشنایی ، بدنه و قطعات خارجی ، سیستم صوتی و ترفیع ، سیستم فرمان ماشین می باشد . همچنین ، خودروها ممکن است دارای سیستم‌های دیگری نیز باشند که برای راحتی و امنیت راننده و سرنشینان ، ناوبری ، نظارت بر رانندگی و سیستم‌های امنیتی مانند هوش مصنوعی ، راهنمایی ویژه ، سیستم هشدار تصادف و سیستم ناوبری GPS استفاده می‌شوند  . مقاله ی امروز ما در مورد دلیل صدای فرمان ماشین در هنگام چرخاندن چیست ؟ می باشد . پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا در ادامه به این موضوع بپردازیم .

فرمان ماشین

در یک تعریف کلی میتوان گفت که فرمان ماشین ، مسئول تحویل نیروی مکانیکی از راننده به سیستم روانکاری خودرو است . این نیروها از طریق یک سیستم منتقل شوند که هدف اصلی آن ، ارائه کنترل دقیق و آسان به راننده در رانندگی و تغییر جهت و مسیر خودرو است . سیستم فرمان ماشین شامل اجزایی از جمله  : فرمان ، پمپ هیدرولیک فرمان ، سیلندر فرمان ، خطوط هیدرولیکی ، مایع هیدرولیکی ، سنسورها و کنترل‌ها می باشد . تعامل این اجزا با یکدیگر و تناسب مناسب بین آنها، کنترل دقیق و موثر جهت و جریان حرکت خودرو را فراهم می‌کند .

دلیل صدای فرمان ماشین در هنگام چرخاندن چیست

علت صدای فرمان ماشین

صدای فرمان هنگام چرخاندن می‌تواند به دلایل متعددی باشد. در زیر چند علت احتمالی برای این صداها آورده شده است:

کمبود روغن فرمان

صدای فرمان هنگام چرخاندن ممکن است به دلیل کمبود روغن در سیستم فرمان باشد . در صورتی که سطح روغن فرمان پایین باشد ، قطعات فرمان کمتر روانی دارند و باعث تولید صدا می‌شوند .

روان نبودن قطعات فرمان

قطعات فرمان مانند رکاب‌ها و سیستم پیچ و مهره‌ها ممکن است به دلیل فرسایش ، خشک شدن یا فشار نامناسب روان نباشند . این مشکل می‌تواند باعث تولید صداهای ناخوشایند در هنگام چرخاندن فرمان شود.

لنگیدگی بلبرینگ‌ها

بلبرینگ‌های موجود در سیستم فرمان ممکن است به دلیل فرسایش ، کثیف شدن یا خرابی ، صداهای غیرطبیعی تولید کنند .

مشکل در سیستم هیدرولیک فرمان

سیستم هیدرولیک فرمان شامل قطعاتی مانند پمپ هیدرولیک ، مخزن روغن و لوله‌ها است . مشکل در هر یک از این قطعات می‌تواند به تولید صداهای ناخوشایند هنگام چرخاندن فرمان منجر شود .

بهترین راه برای تشخیص دقیق علت صدای فرمان ، مراجعه به کلینیک برادران فرخنده و نشان دادن خودرویتان یک کارشناسان فنی و متخصص خودرو است . آنها با بررسی سیستم فرمان و انجام تست‌های لازم ، می‌تواند علت صدا را تشخیص داده و تعمیرات لازم را انجام دهد

دلیل صدای فرمان ماشین در هنگام چرخاندن چیست

معرفی قطعات هیدرولیکی فرمان

قطعات هیدرولیکی در سیستم فرمان خودرو شامل موارد زیر است :

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک مسئول ایجاد فشار و جابجایی روغن هیدرولیک در سیستم فرمان است . این قطعه از طریق یک موتور الکتریکی یا سیستم روغن موتور قدرت می گیرد و روغن را به قطعات دیگر سیستم منتقل می کند .

مخزن روغن

مخزن روغن هیدرولیک برای نگهداری و ذخیره روغن هیدرولیک استفاده می شود . این قطعه برای تأمین روغن به پمپ هیدرولیک و مدارهای دیگر سیستم فرمان استفاده می شود .

کلپس هیدرولیکی

کلپس هیدرولیکی یا سیلندرهای هیدرولیکی برای تولید حرکت و فشار هیدرولیک در سیستم فرمان استفاده می شوند . این قطعه برای اعمال نیروی فشاری روی قسمت‌های مرتبط با فرمان و جابجایی آنها استفاده می شود .

شلنگ‌ها و لوله‌ها

شلنگ‌ها و لوله‌ها در سیستم فرمان برای انتقال روغن هیدرولیک بین قطعات مختلف استفاده می شوند . آنها به منظور جابجایی روغن به شکل صحیح و ایجاد ارتباط بین قطعات سیستم مورد استفاده قرار می گیرند .

کمک فنرها و پاکت‌ها

کمک فنرها و پاکت‌ها در سیستم فرمان هیدرولیک برای ایجاد عملکرد دقیق و مناسب فرمان استفاده می شوند . آنها برای کنترل سختی و حساسیت فرمان در نواحی مختلف مسئولیت دارند .

در اینجا ما فقط برخی از قطعات معمول در سیستم فرمان هیدرولیک خودرو را برایتان نام بردیم ، زیرا هر خودرو براساس مدل و برندی که دارد ، ممکن قطعات دیگری نیز همراه خود داشته باشد . برای معرفی قطعات هیدرولیکی فرمان ، به صورت دقیق باید به دستورالعمل شرکت سازنده خودرو و یا کاتالوگ قطعات خودرو سرکشی کنید . اما بهترین کار برای نظارت دقیق بر عملکرد خودرویتان بهتر است به نمایندگی هیوندای و یا نمایندگی کیا در رشت بروید تا بتوانید با خیالی آسوده خودرویتان را برای تعمیرات تخصصی کیا نزد برادران فرخنده قرار دهید تا در اسرع وقت و با دقت مبادرت به تعمیر ماشینتان نمایند .

سیستم هیدرولیک فرمان چطور کار میکند؟

سیستم هیدرولیک فرمان در خودرو با استفاده از روغن هیدرولیک عمل می‌کند . فرآیند عملکرد سیستم هیدرولیک فرمان به شکل زیر است :

دلیل صدای فرمان ماشین در هنگام چرخاندن چیست

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک مسئول ایجاد فشار روغن هیدرولیک در سیستم است . این پمپ به وسیلهٔ موتور خودرو قدرت می‌گیرد و روغن را از مخزن روغن می‌کشد . سپس آن را تحت فشار قرار داده و به سایر قسمت‌های سیستم فرمان هیدرولیک ارسال می‌کند .

شلنگ‌ها و لوله‌ها

روغن هیدرولیک توسط شلنگ‌ها و لوله‌ها از پمپ به سایر قطعات سیستم فرمان هیدرولیک منتقل می‌شود . این شلنگ‌ها و لوله‌ها از جنس مقاومی ساخته شده‌اند تا بتوانند با فشار بالا و روغن هیدرولیک به خوبی کار کنند .

صمام‌ها

صمام‌ها در سیستم هیدرولیک فرمان وجود دارند و مسئول کنترل جریان روغن هیدرولیک هستند . با باز و بسته شدن صمام‌ها ، جریان روغن به سمت مختلف هدایت می‌شود و فرمان خودرو را کنترل می‌کند .

سیلندر‌ها و پیستون‌ها

سیستم هیدرولیک فرمان شامل سیلندر‌ها و پیستون‌ها است که جریان روغن هیدرولیک را به حرکت تبدیل می‌کنند . با عملکرد صمام‌ها و جریان روغن هیدرولیک ، سیلندر‌ها و پیستون‌ها در حالتی حرکت می‌کنند که باعث حرکت چرخ‌ها و کنترل فرمان خودرو می‌شود .

راک و پینیون

سیستم هیدرولیک فرمان شامل راک و پینیون است . راک به وسیلهٔ سیلندر و پیستون‌ها حرکت می‌کند و ارتعاش ها را به پینیون منتقل می‌کند . پینیون نیز با این جنبش فشار را به دندانه‌های ریل‌ها انتقال می‌دهد و حرکت فرمان را کنترل می‌کند .

به صورت کلی ، سیستم هیدرولیک فرمان با استفاده از پمپ هیدرولیک ، روغن هیدرولیک ، شلنگ‌ها ، صمام‌ها ، سیلندر‌ها و پیستون‌ها ، راک و پینیون به کنترل فرمان خودرو کمک می‌کند . اگر یکی از این قطعات دچار مشکل شود باعث ایجاد نقص بقیه عملکرد سیستم فرمان خواهد شد . بر این اساس پیشنهاد میشود که حتما در چک آپ ماهیانه و سالیانه به این موضوع نیز بپپردازید تا در حین رانندگی دچار مشکل نشوید .

در ادامه به برخی از سوالات افراد در زمینه مشکلات سیستم فرمان ماشین را با هم بررسی میکنیم ، پس با ما همراه باشید .

دلیل صدای تق تق فرمان در زمان چرخش چیست ؟

صدای “تق تق” در زمان چرخش فرمان ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد. برخی از احتمالات عبارتند از:

سیستم فرمان هیدرولیک

صدای “تق تق” ممکن است به دلیل وجود هوا در سیستم فرمان هیدرولیک یا نیاز به تعویض روغن هیدرولیک باشد . همچنین ، خرابی یا کمبود روغن در سیستم هیدرولیک نیز می‌تواند به ایجاد این صدا منجر شود .

قطعات سیستم فرمان

خرابی یا کمبود گریس در قطعات فرمان ، مانند بوش‌ها ، بلبرینگ‌ها،  لنگرها و مفصل‌ها نیز می‌تواند صدای “تق تق” را تولید کند . این صدا ممکن است ناشی از اصطکاک نامناسب بین قطعات باشد.

سیستم تعلیق

صداهایی که از سیستم تعلیق خودرو منشأ می‌گیرند نیز ممکن است در زمان چرخش فرمان شنیده شوند . مثلاً، وجود خرابی در میله‌ها ، پایه‌ها یا بلندهای تعلیق می‌تواند به ایجاد این صداها منجر شود .

دیگر عوامل

عوامل دیگری نیز می‌توانند به ایجاد صدای “تق تق” در زمان چرخش فرمان منجر شوند ، مانند وجود شیارها یا ترک‌های غیرعادی در بلند فرمان ، وجود فرسایش در جوانه‌های میله فرمان یا کوچک شدن لوزم مورد استفاده در سیستم فرمان .

برای تشخیص دقیق علت صدای “تق تق” در زمان چرخش فرما ن، توصیه می‌شود به امداد هیوندای در رشت مراجعه کنید . آنها با بررسی دقیق سیستم فرمان و قطعات مرتبط ، می‌تواند علت دقیق مشکل را تشخیص دهد و تعمیرات یا تعویض قطعات لازم را انجام دهد .

دلیل صدای فرمان ماشین در هنگام چرخاندن چیست

دلیل صدای تق تق فرمان هنگام عبور از دست انداز ها چیست؟

صدای “تق تق” در زمان عبور از دست‌اندازها ممکن است به دلیل عوامل زیر باشد:

سیستم تعلیق

صدای “تق تق” ممکن است ناشی از خرابی یا کمبود گریس در قطعات سیستم تعلیق ، مانند گاشتاپوها ، میله‌ها ، بلندها و لنگرها باشد . همچنین ، وجود فرسایش ، شکستگی یا ایجاد فاصله غیرمعمول در قطعات تعلیق نیز می‌تواند به ایجاد این صدا منجر شود  .

سیستم فرمان

خرابی در قطعات سیستم فرمان مانند بلندهای فرمان ، جوانه‌های میله فرمان یا بلندهای تعلیقی که بر روی دست‌انداز قرار دارند ، می‌تواند به ایجاد صدای “تق تق” در زمان عبور از دست‌اندازها منجر شود .

دست‌اندازها

صدای “تق تق” ممکن است ناشی از برخورد بدنه خودرو با دست‌اندازها و ایجاد اصطکاک باشد . در بعضی مواقع ، ناهماهنگی بین دست‌انداز و سیستم تعلیق می‌تواند این صدا را تولید کند .

سایر عوامل

عوامل دیگری نیز می‌توانند به ایجاد صدای “تق تق” در زمان عبور از دست‌اندازها منجر شوند ، مانند اصطکاک نامناسب بین قطعات بدنه و قطعات تعلیق یا وجود شیارها ، ترک‌ها یا فرسایش در قطعات مختلف .

برای تشخیص دقیق علت صدای “تق تق” در زمان عبور از دست‌اندازها ، توصیه می‌شود به امداد کیا در رشت مراجعه کنید . آنها با بررسی دقیق سیستم تعلیق و سیستم فرمان ، می‌توانند دلیل صدای فرمان ماشین هنگام چرخاندن را تشخیص داده و تعمیرات لازم را انجام دهند .

کلام آخر

دلیل صدای فرمان ماشین هنگام چرخاندن از جمله رایج ترین مواردی است که ممکن است برای هر راننده ای پیش آید به همین دلیل بهتر است نسبت به احتمالات پیش رو کمی آگاه تر باشیم تا دچار مشکل نشویم . کلینیک تخصصی برادران فرخنده با ارائه خدمات در زمینه ماشین های کیا و هیوندای منتظر حضور گرم شما عزیزان در سطح شهر رشت و استان گیلان می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *