تعویض باتری و دینام خودرو چگونه انجام می شود؟

تعویض باتری و دینام خودرو

همانطور که می دانید بسته به میزان رانندگی شما ، باتری ماشین شما باید بین یک تا چهار سال دوام بیاورد و یا حتی بیشتر . از آنجایی که باتری ها بسیار سنگین و قابل اشتعال هستند ، بسیاری از رانندگان از تعویض خودسرانه باتری و دینام جلوگیری می کنند و اینکار را به یک متخصص میسپارند . اگر شما نیز مالک یکی از خودروهای کیا و هیوندای باشید ، می توانید با مراجعه به نمایندگی هیوندای یا نمایندگی کیا ، موتور ماشینتان را برای بازرسی به متخصصان این حوزه بسپارید . اگر باتری ماشین تان در خانه ، تخلیه ‌شود یا «تاریخ استفاده» آن گذشته باشد و می‌خواهید خودتان آن را تعویض کنید ، چند نکته مهم وجود دارد تا بدانید که تعویض باتری و دینام خودرو چگونه انجام می شود؟

قبل از توضیحات کاملی که میخواهیم به شما بگوییم این نکته را در نظر داشته باشید که باتری ماشین قلب ماشین است علی الخصوص اگر ماشینتان خارجی باشد و سیستم های داخل ماشین بسیار متفاوت و پیچیده تر از ماشین های معمولی است پس بهتر است که یک متخصص آن را بررسی نماید. با این حال اگر ماشینتان ایرانی است و میخواهید خودتان دست به کار شوید در ابتدا شما به یک آچار مناسب ، دستکش لاستیکی یکبار مصرف ، پارچه های تمیز بدون پرز ، کمی جوش شیرین و آب ، یک برس مخصوص باطری یا ابزار تمیز کردن و یک عینک ایمنی نیاز دارید .

مراحل تعویض باتری و دینام ماشین

بعد از آنکه تمامی وسایل و لوازم ایمنی و لباس کار را آماده کردید ، برای تعویض باتری و دینام ماشین ، موتور خود را خاموش کرده و آن را پارک کنید . ترمز دستی را تنظیم کنید . یک حوله روی گلگیر خود پهن کنید تا رنگ آن را از هر گونه اسید خورنده ، محافظت نمایید . روش معمول برای تعویض باتری به شرح زیر است:

1_  کابل ها را از پایانه های باتری جدا کنید

 پیچ و مهره ای را که گیره کابل باطری را روی ترمینال منفی نگه می‌دارد ، باز کنید ( این علامت با علامت منفی یا “NEG” مشخص می‌شود ).  اگر خودروی شما دارای زمینه مثبت است ، ابتدا کابل مثبت را باز کنید ( دفترچه راهنمای خودرو به شما می گوید که ماشین شما از کدام نوع است و ترتیب صحیح برداشتن کابل های باتری را مشخص می کند ) .

2_ پیچ ها یا بست های نگهدارنده باتری را از جای خود بردارید . سپس باتری را بیرون بیاورید .

پیچ های باتری را در جای درستی بگذارید تا گم نشوند . در حالی که دستکش به دست کرده اید ، باتری را با دقت بیرون بیاورید .

3_ سینی که باتری فرسوده روی آن قرار داشته را بررسی کنید .

اگر سینی زیرین ، زنگ زده است یا رسوبات خورنده را نشان می دهد ، کمی جوش شیرین را در مقداری آب حل کنید و از این محلول برای تمیز کردن سینی استفاده کنید . این کار را بدون دستکش انجام ندهید . همچنین اکنون بهترین زمان برای تمیز کردن پایانه های باتری است .

4_ باتری جدید ماشین خود را روی سینی قرار دهید

باتری جدید را در جای خود قرار بدهید و بررسی کنید که باطری به همان جهت قبلی خود باشد و آن را محکم کنید .

5_ پیچ ها و بست ها را روی باتری جدید قرار دهید تا در جای خود محکم شود .

اکنون باطری باید به قدری محکم شده باشد که هیچ تکانی نخورد .

6_ کابل های باطری خود را به ترتیب معکوس که آنها را جدا کرده اید ، دوباره وصل کنید .

مطمئن شوید که همه گیره هایی که به پایه ها وصل شده ، محکم هستند .

7_ باتری قدیمی را به درستی دور بیندازید

 از آنجایی که باتری ها سمی و خورنده هستند ، باید بسیار با دقت و اصولی دور ریخته شوند . مراکز ویژه بازیافت باتری های قدیمی را جمع آوری می کنند . باتری های قدیمی ماشین را هرگز در سطل زباله یا بازیافت نیندازید .

نکات مهمی که باید برای تعویض باتری و دینام خودرو در نظر بگیرید .

همیشه تصور نکنید که مشکل وسیله نقلیه شما به دلیل رسوب در باتری ماشینتان است . شاید مشکل اصلی چیز دیگری باشد : برای مثال ، دینام یا موتور استارت معیوب . یک تست تشخیصی حرفه ای می تواند علت واقعی مشکل را مشخص کند . پیشنهاد ما به شما اینست که این کار را از بهترین تکنسین ها در امداد کیا در رشت و امداد هیوندای در رشت درخواست نمایید .

یکی از مهم ترین اقداماتی که متخصصان در کلینیک تخصصی برادران فرخنده هنگام تعویض باتری خودروی شما انجام می دهند ، اطمینان از در دسترس بودن منبع تغذیه دوم است تا تنظیمات کامپیوتر و کد امنیتی مورد نیاز برای کار با رادیو را از دست ندهید . این کدها در دفترچه خودرو نوشته شده و باید آن را قبل از ورود به این تعمیرات ، پیدا کنید . مراجعه به بهترین مرکز تعمیرات تخصصی کیا می تواند در وقت و هزینه های صاحبان خودرو صرفه جویی کند . یک چکاپ دوره ای باتری و دینام ماشین سریع تر و مناسب تر است تا اینکه ماشینتان بدون توجه خراب شود و صرف نظر از هزینه های گزاف ، چند روزی را بدون ماشین سر کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *