نکات مهم مراقبت از خودرو در هوای بارانی (قسمت اول)

نکات مهم مراقبت از خودرو در هوای بارانی

در این مقاله میخواهیم نکات مهم مراقبت از خودرو در هوای بارانی را با هم برشمریم ، زیرا در فصل زمستان به دلیل بارش های فراوان مشکلاتی برای خودرو ها پیش می آید که صاحبان خودرو حتما باید به آن توجه نمایند تا هم یک ماشین سالم داشته باشند و هم رانندگی مطمعنی را تجربه نمایند. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نکات مهم مراقبت از خودرو در هوای بارانی

1_  شستن، واکس و پولیش کردن خودرو

همانطور که میدانید به دلیل وجود کارخانه های فراوان و فعالیت های انسانی، آلاینده های موجود در هوا بسیار فراوان است و باران هایی که می بارد، همراه با خود این آلاینده ها را به سطح زمین می رساند که معمولا اسیدی هستند که باعث آسیب رساندن به خودروها می شوند. با این حال یک سری نکات وجود دارد که اگر رانندگان آنها را رعایت کنند می توانند خودروی سالم تر و بهتری داشته باشند. و از خوردگی باران های اسیدی بر روی خودروی خود جلوگیری نمایند.

قبل از شروع فصل پاییز و زمستان بهتر است ماشین خودر را خوب بشویید و سپس واکس و پولیش بزنید. واکس زدن خودروو به عنوان یک پوشش محافظ بر روی سطح خودرو قرار می گیرد . مانع چسبیدن قطرات باران برای مدت طولانی می شود که این کار باعث جلوگیری از زنگ زدگی و لکه های آب و جلوگیری از از بین رفتن  درخشندگی رنگ بیرونی خودرو خواهد شد. و باعث افزایش عمر خودرو خواهد شد.

نکات مهم مراقبت از خودرو در هوای بارانی

2_ بررسی سیستم تهویه مطبوع خودرو

بارش باران باعث ایجاد رطوبت داخل خودرو علی الخصوص بر روی شیشه می شود که این امر باعث ایجاد بخار بروی شیشه می شود و دید راننده را در حین رانندگی کم می کند. برای جلوگیری از این اتفاق، سیستم تهویه مطبوع خودرو را اجرا کنید.

3_ بررسی مداوم تایر های خودرو

شیارهای روی لاستیک‌های خودرو برای بیرون راندن آب از زیر آج‌های لاستیک است. تا کشش کافی بین آن‌ها و سطح جاده حفظ می‌شود. لاستیک های قدیمی و بیش از حد فرسوده معمولا شیارهای کم عمق تری دارند و از این رو، خودرو را بیشتر در معرض خطر لیز خوردن غیرقابل کنترل روی سطح خیس جاده قرار می دهد و یا حتی می تواند به سیستم تعلیق و فرمان پیچیده آن آسیب برساند.

4_ بررسی برف پاک کن های خودرو

با گذشت زمان، تیغه های برف پاک کن ماشین شما خشک، شکننده و ترک می خورد و دیگر تماس مناسبی با سطح شیشه جلو نخواهد داشت. برف‌پاک‌کن‌های فرسوده می‌توانند هنگام حرکت روی شیشه، لکه‌های حواس‌پرتی، پرش و رگه‌هایی ایجاد کنند که دید رانندگی را کاهش می‌دهند.

بنابراین باید هر 6 تا 12 ماه یکبار، بسته به آب و هوای محلی و میزان استفاده از آنها، تیغه های برف پاک کن خود را تعویض کنید .هنگام خرید یک ست جدید ، حتما اصل آن را به همراه داشته باشید تا مطمئن شوید که ست هایی با طول مناسب و دارای گیره های اتصال صحیح را خریداری می کنید برای این کار توصیه می شود قطعات اصل را از فرشگاههای معتبر و یا نمایندگی های مجاز همچون نمایندگی کیا در رشت و استان گیلان خریداری نمایید.

5_ بررسی ترمزهای خودرو

سیستم ترمز خودرو به عنوان یکی از اصلی ترین مواردی است که باید حتما مورد بررسی و چکاپ قرار گیرد. تا بتواند در موقعیت های مختلف علی الخصوص در هوای بارانی و برفی و حتی جاده های خیس که فواصل ترمز غالبا طولانی تر است به درستی عمل نماید. برای این کار باید حتما بصورت دوره ای و در فواصل زمانی کوتاه مدت سیستم ترمز خودرو را برای بازرسی به کلینیک تخصصی برادران فرخنده ببرید. تا بررسی های لازم انجام شود و اگر نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعات بود، برایتان انجام دهند.

6_ شستن و خشک کردن ماشین بعد از هر بار بارندگی

این فکر اشتباه است که باران برای شستن ماشین شما بسیار مناسب است. اگر خودروی شما به مدت طولانی با آب باران تماس داشت، حتما بعد از باران خودرویتان را بشویید و بعد آن را با حوله خشک نمایید. همانطور که گفته شد، باران می تواند خورنده باشد و قطعا دوست ندارید ماشینتان برای مدت طولانی در زیر باران قرار بگیرد.
علاوه بر این، آب باران حاوی ذخایر معدنی و سنگین است. هنگامی که آب بروی ماشین تبخیر می شود، رسوبات به صورت لکه های آب بر روی خودرو باقی می مانند که خلاص شدن از شر آن به تنهایی بسیار دشوار است.

در حین شستن ماشین دقت کنید که از قسمت زیرین آن غافل نشوید. این منطقه به ویژه در برابر تجمع گل و لای، کثیفی جاده و خاک هنگام بارندگی آسیب پذیر است. مگر اینکه می خواهید در معرض خطر خوردگی باشید، قسمت زیرین را به درستی تمیز کرده و سپس روغن کاری کنید.

7_ بررسی سیم کشی برق خودرو

بارش باران و معیوب بودن سیستم برق کشی ماشین خطرناک است و ایمنی شما و سایر سرنشینان خودرو در خطر است. برای این کار باید سیم کشی برق را بررسی نمایید و اینکار باید توسط کارشناسان خبره در نمایندگی های مجاز خودرو برای نمونه نمایندگی هیوندای در رشت انجام شود تا خیالتان از بابت ایمنی در رانندگی راحت باشد.

نکات مهم مراقبت از خودرو در هوای بارانی

8_ بررسی و چک کردن درزها و لاستیک ها

درزگیرهای لاستیکی اطراف درها، پنجره ها، کاپوت و صندوق عقب در جلوگیری از نشت آب به داخل خودرو کمک می کند. با این حال، این موارد با گذشت زمان از بین می روند، و باعث نشتی آب داخل خودرو می شوند.  پس مهم است که قبل از شروع فصل بارندگی، مطمئن شوید که این مهر و موم ها به درستی بررسی شده اند و در صورت لزوم هر گونه تعمیر یا تعویض انجام شود . همچنین حتماً لولاهای در را چرب نمایید تا کاملاً ضد آب شوند.

9_ بررسی باتری

باتری خودرو نیز از جمله قطعات حیاتی خودرو می باشد که معمولا در فصل زمستان بیشتر خراب می شود. و ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شما در حال رانندگی هستید و هوا بارانی است و خراب شدن باتری خودرو و خاموش شدن آن در حن رانندگی باعث به وجود آمدن مشکلات فراوان برای شما در این آب و هوای نامساعد پیش بیاید . پس بهتر است به صورت دوره ای و قبل از شروع شدن فصل زمستان باتری ماشین مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانید با خیال راحت در هر زمان و مکانی رانندگی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *